Veselské hráze netěsní

Veselské hráze netěsní
Foto: sal
Veselí nad Moravou Zprávy 19 / 10 / 2010

Mezi plavební komorou a silničním mostem prosakuje voda

Uzamčením Baťova kanálu, které se uskutečnilo v sobotu 9. října v přístavišti ve Veselí nad Moravou, ruch na vodní cestě neutichne. Turisty vystřídají za dva týdny dělníci, kanál se musí ještě do konce letošního roku zbavit nánosů bahna a naplavenin, navíc přímo ve Veselí se budou utěsňovat hráze mezi kanálem a tokem Struha v úseku od plavební komory po silniční most ve směru na Bzenec. „Jedná se o zhruba 230 metrů dlouhý úsek, na kterém dojde k vyčištění nánosů a úpravě koryta na obou březích,“ upřesnila Eva Grodová, mluvčí Povodí Moravy. Opravy by měly stát až 10 milionů korun, náklady uhradí dotace ministerstva zemědělství.
Práce na vodní cestě, jež se dotknou Veselí, sousedních Vnorov a skončí až u čistírny odpadních vod ve Strážnici, omezí také pohyb soukromých plavidel. „Když je příznivé počasí, plavíme se po „zamčeném kanálu“ třeba i na začátku prosince. To letos nebude možné. Opravy jsou ale potřebné, stav kanálu na některých místech není na první pohled dobrý,“ řekl jeden z majitelů motorové lodě.
Nejnáročnější práce, utěsnění hrází, se uskuteční přímo ve Veselí mezi mostem a plavební komorou. Podle pracovníků Povodí Moravy jde o nutnost především kvůli potížím v čase větších průtoků vody.
„Tokem Struha dochází k napájení Baťova kanálu a k udržování výšky hladiny v tomto toku. V úseku mezi komorou a mostem skutečně dochází k průsakům, které mohou narušit stabilitu hráze,“ potvrdila mluvčí Grodová. „K utěsnění bude použita jílocementová těsnící stěna až do hloubky sedmi metrů od koruny hráze. Tato práce se provede ražením a následným vstřikem jílocementové směsi do tělesa hráze.“
Při stavbě dojde k zahrazení Baťova kanálu pod silničním mostem a k vypuštění celého úseku. Podle Grodové to však není kvůli těsnění hráze. „Důvodem je provedení břehového opevnění hráze,“ vysvětlila.
Nezvyklý listopadový termín, kdy už může dělníky zaskočit zimní počasí se sněhem a teplotami hluboko pod bodem mrazu, však nebyl zvolen náhodně. „Termín je zvolen s ohledem na maximální využití plavební sezony. Stavbu nelze provádět v zimě s ohledem na technologii, v létě pak s ohledem na plavbu a ochranu životního prostředí,“ řekla Eva Grodová.
Práce na Veselsku však nejsou jediným omezením. Na opačném konci, v okolí Bělova, došlo k neočekávané události.
„ZAZDĚNÁ PLAVEBNÍ KOMORA
„Prodejem části pozemku pod plánovanou plavební komorou soukromé osobě zhatila obec Bělov celý záměr prodloužení Baťova kanálu do Kroměříže. Mimo jiné tím také podrazila všechny obce a města dlouhodobě podporující rozvoj Baťova kanálu. Obec je dokonce členem dobrovolného svazku obcí Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě, který má stavbu plavební komory Bělov jako jednu z hlavních priorit,“ napsal v oficiálním prohlášení k situaci Vojtěch Bártek, ředitel Baťova kanálu.
Ministerstvo dopravy schválilo investiční záměr na stavbu už v roce 2007. „Od té doby je obec Bělov v pravidelném kontaktu s investorem díla Ředitelství vodních cest České republiky. Proto také byla obec dobře obeznámena s tím, jaké pozemky budou potřeba pro realizaci,“ zlobí se Bártek.
Zastupitelé Bělova loni v březnu doporučili odprodat dotčené pozemky správci vodního díla. V září stejného roku se však prodala jen část pozemku. Druhou získal soukromník, který ředitelství vodní cesty adresoval už několik dopisů s podmínkami k souhlasu se stavbou.
„Tímto krokem obec, která se tváří, že podporuje rozvoj cestovního ruchu na vodní cestě, fakticky „zazdila“ výstavbu plavební komory,“ prohlásil Vojtěch Bártek.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace