Vinařská kultura je nedílnou součástí kultury celého Slovácka, říká náměstek hejtmana Traub
Foto: Zlínský kraj / Lubomír Traub přebírá v Lublani mezinárodní cenu BIG SEE pro Cyrilometodějskou stezku
Zlínský kraj v těchto dnech představil zbrusu nový dotační program, v rámci kterého chce pěti miliony korun přispět na aktivity spojené s tradičním regionálním zemědělstvím, potravinářskou výrobou a vinařstvím. O tom, jak tento dotační program může pomoci rozvoji cestovního ruchu nejen na Slovácku jsme se povídali s Lubomírem Traubem, náměstkem hejtmana, který je zodpovědný za strategický rozvoj a cestovní ruch.
Proč se Zlínský kraj rozhodl mj. podporovat místní vinaře? Jak mohou tyto dotace pomoci místním vinařům?
Zlínský kraj se rozhodl podporovat osvětu a popularizovat práci v regionálním zemědělství, včetně vinařství, a potravinářské výroby v zájmu zvýšení povědomí o výrobě regionálních produktů, udržitelného rozvoje zemědělství a potravinářství v regionu, rozvoje lokální ekonomiky (zachování a rozvoj lokální zemědělské produkce a spotřeby zaměřené na místní zpracovatele a zákazníky s akcentem na zdravé a dostupné potraviny) a regionální potravinové soběstačnosti, zvýšení atraktivity Zlínského kraje pro návštěvníky.
Regionální produkty a víno mají také vazbu na cestovní ruch. Budeme rádi, když si návštěvníci regionu budou spojovat vinařství nejen ze sousední jižní Moravou, ale také silněji s našim regionem. Našim cílem je, aby si návštěvníci odváželi regionální produkty se značkou regionu jako suvenýr z návštěvy, jako symbol regionální gastronomie, který v nich bude vyvolávat příjemnou vzpomínku.
Má podle vás Zlínský kraj potenciál být více vnímán jako vinařský region, nebo bude vždy tak trochu ve stínu Pálavy, Mikulova či Znojma?
Vinice ve Zlínském kraji jsou součástí vinařské oblasti Morava, která zahrnuje 17 242 hektarů vinohradů, což představuje 96 % ploch registrovaných vinic v ČR, Slovácké vinařské podoblasti, jedné ze čtyř vinařských podoblastí Moravy. Slovácká oblast představuje cca 25% celkové výměry moravských vinic, 38 % všech moravských vinařských obcí. Pouze cca 33 % obcí Slovácké vinařské podoblasti je ve Zlínském kraji. Přesto, že naprostá převaha vinařství je zasazena do prostoru jižní Moravy, je pěstování vinné révy a výroba vína integrální součástí naší regionální identity, a naším cílem je potenciál vinařství pro rozvoj kraje využít. Vinařská kultura je nedílnou součástí kultury celého Slovácka stejně jako lidové zvyky, hudba a kroje. Víno je tématem mnoha lidových písní, víno je oslavováno festivaly, přehlídkami i dalšími kulturními akcemi. Přivádí na Slovácko mnoho milovníků lidové kultury i vína. Přitahují nejen jeho ochutnávky, ale i ukázky pěstování či výroby. Rozumět vínu je v současné době moderní záležitostí.
Jak důležité je vinařství v oblasti cestovního ruchu ve Zlínském kraji?
Pěstování révy vinné a výroba vína byly v našich zemích rozšířeny od dob slovanského osídlení v období Velkomoravské říše v 9. a 10. století. Uvádí se, že révu vinou přinesli na Moravu Římané. Je pevně ukotvena v kultuře celého Slovácka.
Od zavedení vinařského zákona v roce 1995 prošla vína z Moravy a Čech velkým kvalitativním vývojem a dnes patří k nejlepším vínům Evropy. Vinařský cestovní ruch, vinařská turistika, je nový druh cestovního ruchu, který se v posledních desetiletích rychle rozvíjí i v domácím cestovním ruchu. Enoturismus, cestovní ruch se vztahem k vinařství, je založen na aktivním poznávání vinařského průmyslu a vinařských tradic, a to prostřednictvím cestování ve vinařských oblastech či degustací místního vína. Enoturismus, součást gastroturismu, resp. kulinářského cestovního ruchu, má bezpochyby ve Zlínském kraji velký potenciál. Enoturismus. Krajina vinic láká také cykloturisty. Ve Zlínském kraji, máme cca 100 km tematických vinařských tras, na obnovu jejichž značení kraj přispívá.
Kde vidíte největší potenciál dalšího rozvoje?
V důrazu na produkci a spotřebu místních výrobků, princip lokální ekonomiky, šetrné využívání místních zdrojů, udržitelnost rázu krajiny, šetrnost k životnímu prostředí, partnerství, vzájemné spolupráci a podpoře, sdružování finančních prostředků a společné osvětě a prezentaci. Ale také zachování lidových tradic a zvyků a využití turistického potenciálu krajiny.