Východ se nafoukne o 34 parkovacích míst, ale jen s dotací a za dva roky

Východ se nafoukne o 34 parkovacích míst, ale jen s dotací a za dva roky
Foto: Facebook Sídliště Východ - UH Mařatice  /  Obyvatelé tvrdí, že po dostavbě dalších bytových domů 34 novým parkovacích míst nic nevyřeší.
Uherské Hradiště Zprávy 02 / 03 / 2022

Hrůza, tragédie. Obyvatelům sídliště Východ v Uherském Hradišti při komentovaní dlouhodobě kritické situace s parkováním tuhne krev v žilách. Radnice aktuálně slíbila, že opraví parkoviště v ulici Sadová, které se nafoukne o 34 parkovacích míst. Jenže až za dva roky, což podle lidí vzhledem pokračujícímu stavebnímu boomu vůbec nic nevyřeší. Opozice navíc hovoří o předvolebním tahu…

„Za dva roky se dostaví nové bytové domy, takže si třiceti nových parkovacích míst ani nevšimneme,“ neskrývá rozladění Tomáš Kopřiva, jeden z obyvatel sídliště Východ, které je doslova zahlcené auty. Stojí prakticky kdekoliv. „Počet automobilů na domácnost narůstá, ale i neochota obyvatel parkovat jinde než v blízkosti bydliště. Na sídlišti Východ je 1 204 legálních a 288 nelegálních parkovacích míst, naproti tomu optimální počet pro potřeby bydlení, škol, stravování a služeb je 1 786 míst,“ prozradil Stanislav Blaha, starosta Uherského Hradiště, podle kterého je řešení otázky parkování neustálým bojem s prostorem, legislativou, technickými předpisy, majetkovými vztahy a financemi. „Stále platí, že parkovací místo můžeme vybudovat jen na úkor jiného prostoru, včetně zelených ploch,“ poznamenal Blaha.

Projekt je však zatím v plenkách. Město nemá ani projektovou dokumentaci, teprve se pustí do prvních kroků, vedoucích k rekonstrukci parkoviště. „Jedná se o víceletou investici, letos zpracujeme projektovou dokumentaci a projdeme legislativním procesem povolení stavby. Jelikož jde navíc o dotační akci, musíme najít vhodný dotační titul. Když se nám to příští rok podaří, po veřejné zakázce na zhotovitele zahájíme stavební práce, které skončí v roce 2024,“ informoval Blaha, podle kterého jde o prioritu města. „Věřím, že se vše podaří, jak máme v plánu,“ dodal starosta.

Rekonstrukce přijde na 16 milionů korun, město kalkuluje s dotací 8,8 milionu. Parkoviště získá nepropustný povrch, který zadrží vodu v krajině. Jeho kapacita se navýší z 28 na 62 míst.

Jelikož se investice do rozpočtu dostala až dodatečně, několik týdnů po jeho schválení, opozice hovoří o předvolebním tahu. „Je to do očí bijící, ale třeba se pletu,“ reagoval třeba opoziční zastupitel Jan Zapletal, podle kterého radnice dlouhodobě na sídlišti ustupuje developerům. „Město při výstavbě dalších a dalších bytových domů netrvá na maximu parkovacích míst, ale spokojí se s minimem, které povoluje stavební zákon. U často stavěných bytů 1+1 a 1+kk je koeficient parkovacího místa na bytovou jednotku, dům má pak třeba 30 bytů, ale parkovacích míst se v minimu požaduje jen 25. A to vůbec neodpovídá realitě, vždyť v rodinách jsou vesměs už dvě auta,“ kroutí hlavou Zapletal.

Podíl na zhoršování situace s parkováním na Východě však radnice odmítá. „Na vině je hlavně rostoucí počet automobilů, skoro každá domácnost má dnes více než jedno auto, navíc na sídlišti parkují i služební vozidla. Město si deficit uvědomuje, proto u každého projektu upravuje nebo navyšuje počet parkovacích míst,“ reagoval Jan Pášma, mluvčí uherskohradišťské radnice.

Opozice rovněž těžko kouše, že se parkoviště nafoukne jen s dotací, přitom třeba do proměny Prostřední ulice radnice „nasype“ z rozpočtu skoro 20 milionů korun. „Vedení města navíc nově prosadilo dalších 590 tisíc na čtyři bronzové plakety… Občané ale nepotřebují zkrášlovat centrum města, už několik volebních období očekávají, že radnice zkapacitní parkování na sídlištích, dotáhne do konce modernizaci MHD, zlepší dopravní napojení městě na obchvaty nebo zajistí dostupné bydlení pro mladé rodiny a seniory,“ nechápe Michal Dvouletý, další z opozičních zastupitelů.

Tagy článku

TOPlist