Vyřeší radnice letité nářky?

Vyřeší radnice letité nářky?
Foto: fab
Uherský Brod Zprávy 11 / 02 / 2010

Novinky na Olšavě: Retardery, kamera či nová silnice

Lidé z Olšavy, brodského okrajového sídliště, se můžou radovat, dlouhá léta opomíjená panelová čtvrť bude postupně „vychytávat“ všechny své nedostatky. V první etapě už jisté úpravy proběhly. Například se řešilo tak nedostatkové parkovací stání pro osobní auta. Tento rok zastupitelé posvětili zahájení druhé etapy. Práce by na Olšavě měly pokračovat i v následujících letech.
„Letos zahájíme druhou etapu komplexní regenerace této městské části. Práce budou navazovat na již provedené úpravy z loňské první etapy. Finanční prostředky chceme získat z programu regenerace panelových sídlišť,“ oznámil Petr Vrána, místostarosta Uh. Brodu pro strategický rozvoj. Z tohoto programu již byly v minulosti řešeny některé problémy Židovny. Na regeneraci Olšavy také nežádá město poprvé. Právě vzhledem k tomu, že už na Olšavu párkrát řada nepřišla, vypadá to, že letos to konečně vyjde. Kvůli plánovaným změnám proběhla mezi lidmi anketa a také veřejné projednání. Největší potíž viděli oslovení obyvatelé Olšavy v nedostatku parkovacích míst. Nové parkoviště bylo proto součástí první etapy. I když místní řidiči si pamatují, jak dlouho parkovali jen na štěrku. Projevila se totiž krize, stavební firma skončila v propadlišti dějin a na sídlišti zbylo nedokončené parkoviště. Další kapacity by měl rozšířit plánovaný parkovací dům. Ten by však měl být soukromou investicí, a tak se ohledně tohoto záměru musejí nechat „Olšaváci“ překvapit. Druhou věcí, která ležela místním v žaludku, byl nedostatek zeleně. Je pravdou, že mezi paneláky skutečně mnoho stromů nenajdete a okolí tvoří nevzhledná pole. Místem, kde se místní můžou nabažit čisté přírody, je snad jen okolí rybníku Kačák či mokřady za strojírnami. Se stížnostmi na nedostatek zeleně souvisí i povzdechy nad nedostatkem odpočinkových a relaxačních zón či alespoň dostatečného počtu laviček. Výtky na špatnou dostupnost či blízkost obchvatu se objevily až na posledních místech. Zřejmě tyto problémy lidé berou jako věci, které zas tak ovlivnit nejde. I když i toto aspekty se budou projektem řešit. Co však má vzniknout ještě letos?
„V rámci této druhé etapy chceme ve směru od Nivnice vybudovat hlavní, šest metrů širokou příjezdovou komunikaci. Dále kompletně rekonstruovat veřejné osvětlení a upravit, případně vybudovat nové stanoviště pro komunální odpad,“ hlásí letošní plány Vrána. Do plánu pro letošní rok patří i instalace kamery napojené na městskou policii, či vybudování retardéru v Dělnické ulici. V ní konečně ještě proběhne i „boj o chodník“. Město ho chce zbudovat, místní však reptají. Do dalších let je ve vizích částečné odhlučnění od obchvatu, výstavba dalších hřišť či přesun stávající lávky z nádraží nad silnici E50.
„Pokud se bude realizovat i dostavba či rozšíření sídliště, protihluková stěna či val bude nezbytný,“ upozornil Pavel Josefík, místostarosta Uh. Brodu pro oblast dopravy. Výsledky měření hlučnosti v roce 2009 však neprokázaly překročení limitů, na základě kterého by bylo možné po Ředitelství silnic a dálnic požadovat zjednání nápravy. Před poslední etapou se tak provede nové měření. Pokud opět nebudou limity překročeny, případný protihlukový val by muselo iniciovat samo město.
„Konečně se s tím začalo něco dělat. Všechny tyto úpravy jsou skutečně potřeba jako sůl. Osobně mi nejvíc vadí ten nedostatek parkování, ale to je podle mě problém téměř každého sídliště. Nějaké zóny s lavičkami určitě taky uvítám, teď jen jak dlouho budou tato místa odolávat nájezdům vandalů. Z tohoto hlediska by se tu hodila i ta kamera, alespoň jako prevence,“ myslí si jeden z obyvatel Olšavy, který se představil jako Karel. Do letošních prací bude muset brodská radnice investovat zhruba čtrnáct milionů korun. Největší položku tvoří právě nová příjezdová cesta od Nivnice.
„V loňském roce přišla první etapa téměř na čtyři miliony korun. Dotace od ministerstva pro místní rozvoj na letošní etapu můžou dosáhnout maximálně čtyř milionů, informovala Magdalena Špiritová z odboru pro strategický rozvoj. Na dofinancování dotačních projektů si radnice už před časem vzala úvěrový rámec.

 


 

TOPlist