Výroba L-410 zůstane v Kunovicích, tvrdí Rusové
Foto: iDobryDen.cz
Stávková pohotovost skončila, společnost Aircraft Industries zaměstnancům vyplatí dlužné stravenky i další benefity. Generální ředitel Uralského metalurgického kombinátu, vlastníka letecké továrny, Andrej A. Kozycin navíc ministrovi průmyslu a obchodu Janu Mládkovi přislíbil, že výroba letadel L-410 zůstane v Kunovicích zachována.
Přesun výroby letadel na území Ruské federace neplánujeme. Za účelem zvýšení objemu prodeje letadel na ruském trhu ale připravujeme v Rusku montáž letadel L-410 z komponentů vyrobených v Aircraft Industries, což umožní prodej dalších zhruba třiceti letounů na ruském trhu do roku 2020, potvrdil Andrej A. Kozycin v dopise adresovaném ministrovi průmyslu a obchodu, který má redakce DOBRÉHO DNE k dispozici.
I když odboráři v pátek ukončili stávkovou pohotovost, komplikovaná situace v továrně zalarmovala i ministra Mládka, který svolal jednání o budoucnosti českého výrobce malých dopravních letadel. Za AI ke kulatému stolu usedla generální ředitelka Ilona Plšková a odborový předák Josef Mikula, kterého ještě podpořil Jaroslav Souček, předseda odborového svazu KOVO. Jednali jsme o dvou okruzích témat: proč byla vyhlášena stávková pohotovost a proč zaměstnanci nedostali vyplaceny všechny benefity, které jim zaručuje kolektivní smlouva. A především jestli zůstane zachována výroba letadel v Kunovicích, uvedl bezprostředně po jednání Mládek. Majitel firmy i zástupce ruského ministerstva průmyslu a obchodu garantovali, že výroba v Kunovicích bude pokračovat, což je pro nás nejdůležitější. Hovořilo se o tom, že do plné zaměstnanosti se má nabíhat od listopadu. Existují i náznaky, že se v budoucnu zvýší zakázky nejen pro ruský, ale i čínský trh. Za důležité považuji, že zůstane zachována i střední škola, ve které se připravují odborníci pro letecký průmysl, dodal Souček, předseda odborového svazu KOVO.
Jelikož AI nemá dostatek zakázek, na dvě stě zaměstnanců už je bezmála rok doma na 60 procentech platu. Zástupci majitele slíbili, že brzy přijde poptávka po jedenácti letadlech do Ruské federace. Problém ale je, že letadla jsou už rozpracovaná a je zapotřebí dalších zakázek. I proto si nejsem jistý, jestli všech dvě stě lidí začne skutečně pracovat, podotkl Mládek. A stejné obavy sdílí i zaměstnanci. Firma stále posílá další lidi za prací do Prahy nebo Plzně a těm, co tam jsou už delší dobu, prodlužuje smlouvy, aby tam ještě zůstali… Tak nevím, co si mám myslet, reagoval jeden ze zaměstnanců, který si přál zůstat v anonymitě. Dobrou zprávou pro zaměstnance každopádně je, že odboráři ukončili stávkovou pohotovost a dočkají se dlužných stravenek za leden až červen letošního roku. Poukázky jsou už objednané a zaplacené. Lidé jen musí počítat s většími srážkami ze mzdy za spoluúčast ve výši 45 procent z ceny stravenky.
AI se letos na jaře potýkala s hrozbou insolvenčního řízení, kdy návrh podala společnost Aero Vodochody Aerospace. Pohledávky pak přihlásilo několik dalších věřitelů, kterým ruský majitel letecké továrny uhradil více než 60 milionů korun. Na insolvenci už aktuálně trvá jen právník Petr Bernátek, který se proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu odvolal k Vrchnímu soudu v Olomouci.
AI loni utržila za prodej vlastních výrobků, služeb a zboží 844,7 milionu korun, což je oproti roku 2014 propad o 600 milionů. Její hospodářský výsledek tak představoval ztrátu 46,4 milionu korun. V příštím roce počítáme s výrobou patnácti letounů L-410 v Kunovicích. Od roku 2018 pak vyrobíme ročně patnáct strojů L-410 NG, nastínil nejbližší plány Kozycin.