Z busu do vlaku? Cestujícím hrozí, že nestihnou přestoupit

Z busu do vlaku? Cestujícím hrozí, že nestihnou přestoupit
Foto: sal  /  Pokud se nový dopravní koncept Zlínského kraje nezmění, křižovatka u brodské Družby se stane „špuntem“, který ucpe příjezd do centra.
Uherský Brod Zprávy 29 / 01 / 2019

Brod chce problém vyřešit zrychlením závor a dvěma semafory

„V ranní špičce do centra Brodu přes křižovatku u Družby? Tudy už dnes přece žádný rozumný člověk nejezdí. Kdo má filipa a jede do práce na poslední chvíli, bere to oklikou.“
Takto komentují řidiči situaci, která nastává mezi sedmou a osmou hodinou na křižovatce, kde končí ulice Vlčnovská a 26. dubna. Právě tato rušná křižovatka by se na konci roku mohla proměnit v místo, kde se zcela zastaví příjezd do centra a k dopravnímu terminálu. Tedy pokud se nezmění koncept Zlínského kraje pro vlakovou a autobusovou dopravu.
Křižovatka, na kterou navazuje železniční přejezd se závorami, patří už dnes k dopravně nejvytíženějším ve městě. Kdo spěchá do centra, na výběr má dvě objížďky. Ve směru od Drslavic a Uherského Hradiště může zvolit odbočení vlevo za motelem Pepčín. Od Bánova pak lze odbočit vpravo do ulice Šumická. „Jenomže to si mohou dovolit jen osobní auta. Autobusy, ty na výběr nemají. Na nádraží jezdí přes křižovatku u Družby,“ upozorňují oslovení řidiči.
„Návaznost autobusových spojů na vlakové je v ohrožení. Všichni jistě vítáme plánované navýšení vlakových spojů, jenomže za současné situace by blokovaly osobní i veřejnou dopravu. Nejkratší plánovaný interval mezi vlaky je čtyři minuty, a to jen v jednom směru. To by znamenalo, že závory by se mezi sedmou a osmou hodinou ráno zvedly tak na tři minuty za hodinu,“ popisuje hrozbu senátor a bývalý brodský starosta Patrik Kunčar.
Podle sdělení krajské organizace KOVED, tedy Koordinátora veřejné dopravy ve Zlínském kraji, míří denně přes přejezd 50 vlaků, o víkendu jen o pět méně. Nová provozní koncepce počítá ve všedních dnech s 87 a o víkendech se 74 vlaky. Jednatel KOVEDu Tomáš Nedbal ujišťuje, že změny jsou možné. „Města a obce dostanou návrhy jízdních řádů k připomínkování standardně v polovině roku, po uzavření jízdních řádů dálkové železniční dopravy a zpracování technologie provozu dálkových a regionálních vlaků ze strany SŽDC,“ řekl Nedbal.
Brodský starosta Ferdinand Kubáník přichází s tímto řešením: „Předně se pokusíme vyjednat se SŽDC zkrácení intervalu od spuštění do vytažení závor. Dále budeme chtít změnit časový rytmus semaforu na křižovatce, který řídí dopravu na mezinárodní silnici I/50. Na křižovatku s ulicí Šumická pořídíme zcela nový semafor,“ sdělil starosta Kubáník s poznámkou, že nyní začíná velká hra o čas. „Snad se vše podaří stihnout do prosince, kdy se nový koncept spustí,“ dodal.
Avšak trable se závorami a dopravními zácpami nehrozí jen Brodu, nová koncepce v současné podobě negativně dopadá také na Bojkovice. Už dva roky, tedy bez ohledu na chystanou novinku, zde řidiče trápí přejezd ve směru od Záhorovic. Závory tady padají i šedesátkrát denně.
A potíže jsou také na opačném konci města, na přejezdu ve směru do Pitína. Tento přejezd je uzavřen kvůli pravidelným vlakům a posunům celkem 49krát za den. „Ve městě máme celkem pět přejezdů se závorami, ale potíže hrozí jen na tom ve směru k Záhorovicím,“ konstatoval starosta Petr Viceník. Na druhou stranu je ale s návrhem nové koncepce spokojen. „Navýšení rozsahu železniční dopravy vnímáme jako další krok ke zlepšení dopravní obslužnosti,“ řekl Viceník.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist