Z jízdního řádu vypadly vesměs ztrátové víkendové spoje
Foto: ilustr.
Jen drobné úpravy zasáhly nové jízdní řády linkové autobusové dopravy na Uherskohradišťsku, které platí od včerejška. Z nabídky vypadly výhradně ztrátové víkendové spoje s minimální frekvencí cestujících. Lidé se však dočkají i nových pravidelných linek, které zkvalitní návaznost na vlaky odjíždějící ze Starého Města.
Nové dopravní řešení zajistí požadované přestupní vazby, ale i nutné úspory, protože Zlínský kraj je limitován finančními prostředky, kterými dopravci hradí takzvanou prokazatelnou ztrátu. Jízdní řády ovlivňují požadavky obcí a měst, ale také hodnocení využívanosti jednotlivých spojů, uvedla Věra Fuksová, jednatelka společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje, která má změny v jízdních řádech pod palcem. Samozřejmě se snažíme minimalizovat dopady na cestující, dodává Fuksová.
Od neděle je minulostí třeba nedělní spoj Uh. Hradiště - Zlámanec - Velký Ořechov, Staré Město - Jalubí a zpět, Zlín - Jankovice (14.20) v pracovních dnech a sobotní linky Uh. Hradiště - Březolupy - Zlín a zpět (4.40 a 5.20), které využívaly takřka výhradně cestující v rámci města Uh. Hradiště. Zrušené spoje v průměru převážely čtyři lidi, vysvětlila Fuksová. Nově však na lince Zlín - Uh. Hradiště pojede v pracovních dnech autobus v 15 hodin ze Zlína, čímž posílíme špičku. Novinkou je i linka z Babic do Uh. Hradiště, která pojede v 15.45 každý pracovní den mimo prázdniny, a nedělní spoj z Kudlovic do Uh. Hradiště s odjezdem o půl jedenácté.
Když mají obce potřebu dalšího spoje, který je nad rámec Zlínským krajem stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti a finančních možností, mohou si spoj objednat. Ale musí dopravci uhradit prokazatelnou ztrátu, kompenzující náklady, které nepokryje výběr jízdného. Zlínský kraj nemá v úmyslu na dopravní obslužnosti šetřit. Zdroje, ze kterých hradí prokazatelnou ztrátu, jsou nastaveny zákonem a jejich meziroční příjem nekopíruje neustálé zvyšování nákladů, vyvolané třeba růstem ceny nafty, zdůraznila Fuksová.