Zachraňte letecké muzeum! Hrozí jeho zánik

Zachraňte letecké muzeum! Hrozí jeho zánik
Foto: Radim Kolibík, www.kolibik-foto.cz  /  Celkový pohled na současné muzeum z quadroptéry.
Kunovice Zprávy 31 / 10 / 2013

Letecké muzeum v Kunovicích má na kahánku. Jestli se včas nenajdou peníze na záchranu unikátních exponátů, za pět deset let návštěvníci neuvidí ani vrtuli... Stroje totiž postupně chátrají a rozpadají se, hrozí jim zkáza. A tak se zrodil projekt „Zachraňte letecké muzeum“, jehož iniciátorem je Martin Hrabec. Prvním cílem je založení obecně prospěšné společnosti triumvirátu město Kunovice, kunovický aeroklub a Zlínský kraj, která by následně muzeum provozovala a hledala možnosti dotací  na jeho záchranu.
„Realita je krutá, některá letadla stojí pod širým nebem čtyřicet let a jejich stav je žalostný. Opravdu hrozí, že za pět let nebude co vystavovat. A navíc nikdo neví, v jakém stavu letadla jsou, vždyť některá už za provozu trpěla korozí hlavního nosníku. A teď čelí dešti a mrazu,“ říká Martin Hrabec, jeden z nadšenců a milovníků vzdušných veteránů. „Už je skutečně za minutu dvanáct. Jinak budeme svědky nenávratné škody, každé letadlo je originál s bohatou historií,“ zdůraznil Hrabec.
O záchranu Leteckého muzea usiluje radnice už léta, původní projekt z roku 2005 za čtvrt miliardy dokonce počítal s aerodynamickým tunelem, ale kvůli finanční náročnosti ztroskotal. A tak světlo světa spatřila studie, která řeší zastřešení letadel za 133 milionů. I to je však podle Hrabce suma nereálná. „Na stole už leží návrh, který se zabývá klasickými montovanými hangáry, které jsou cenově úplně někde jinde. A navíc hangár je pro letadla přirozeným prostředím. Máme zpracovaných několik variant, nejdražší i se zateplením vyjde přibližně na 55 milionů korun, včetně přilehlého volnočasového parku,“ prozradil Hrabec.
Itinerář záchrany muzea počítá s etapami, v první za zhruba 15 milionů korun vyroste hangár, který poskytne střechu nad hlavou nejohroženějším a nejcennějším exponátům. V další se uvažuje s vestavbou, depozitářem a s Air Parkem - technicky zaměřenou a interaktivní vzdělávací zónou v místě dnešního pole před muzeem. V dalších etapách mohou následovat další dva hangáry. „Exponáty samozřejmě postupně musí projít repasí, nemá cenu udělat krásný kabát a vystavovat vraky,“ doplnil Hrabec, který prozradil ještě něco. „Když se všechno podaří, kamarád - fanda do historických letadel je ochotný půjčit do expozice ze své sbírky dvouplošník a jednoplošník, které létaly ještě za války. Stroje jsou přitom funkční, takže se přímo nabízí možnost létání pro návštěvníky.“
Sny milovníků letounů se však změní ve skutečnost až v okamžiku založení obecně prospěšné společnosti Letecké muzeum Kunovice. Exponáty totiž patří Slováckému aeroklubu Kunovice, pozemky městu a provozovatelem je Slovácké muzeum Uh. Hradiště. „Bez obecně prospěšné společnosti se zkrátka neobejdeme, stane se provozovatelem, žadatelem o dotace, ale třeba i příjemcem darů. Lidé mi často píšou, že jsou ochotni přispět, finančně nebo dárcovskou DMS, ale zatím je to složité,“ vysvětlil Hrabec. Představa je taková, že společnost založí město Kunovice a Slovácký aeroklub, partnerem bude Zlínský kraj, ale i sousední letecké firmy.
Největším klenotem z třiadvaceti exponátů je bezesporu L-29 Delfín, který je možné vidět pouze v Kunovicích. Druhý vyrobený stroj je totiž v depozitáři Leteckého muzea v pražských Kbelích. Jeho bok zdobí karikatura delfína z pera Pavla Kantorka, kreslíře a českého přírodovědce, který přednáší na Ryerson University v Torontu. Pod širým nebem stojí i L 610, největší letadlo vyrobené v Československu, první vyrobená L 410 a taky její „sestra“, unesená v roce 1972 dvěma recidivisty při letu z Prahy do Karlových Varů. „A nesmíme zapomenout na Let C-11, první letadlo, které se v roce 1953 začalo sériově vyrábět v kunovickém Letu. Každé letadlo má svou historii, bohužel na všechny je dnes už smutný pohled,“ posteskl si Hrabec.
Letecké muzeum navštíví během turistické sezony zhruba 15 tisíc lidí, což stačí sotva na provoz. Na opravy strojů tak peníze nezbývají. „Avizovaný projekt má podrobně zpracovanou i ekonomiku, po úpravě vstupného a optimalizaci nákladů si na provoz i údržbu letadel vydělá. Kraj ani město to žádné peníze navíc než dosud stát nebude. Muzeum v současnosti není schopné vygenerovat finance na investici do projektu a na vybudování staveb,“  uzavřel Hrabec, podle kterého je teď pomyslný míč na straně Zlínského kraje.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace