Zapálí pec, hořet bude šest let

Zapálí pec, hořet bude šest let
Foto: fab  /  Otevřené sklárny jsou atrakcí i pro děti
Strání Zprávy 20 / 07 / 2010

Moravské sklárny Květná se připravují na velkou událost. Kromě toho, že si lidé budou moci prohlédnout všechna zákoutí staré sklárny se bude světit i nově zprovozněná pec. Ta se právě v těchto dnech žhaví na požadovaných téměř 1500 stupňů Celsia. Tato událost se opakuje maximálně jednou za šest let. Sklárny se lidem otevřou v sobotu od 8 do 13 hodin.
„Deset dní trvá než se z nuly podaří v peci vytvořit správnou teplotu. Pec pak hoří nepřetržitě šest let a teplota v ní nesmí poklesnout pod dvanáct set padesát stupňů,“ vysvětlil Marek Mikláš, vedoucí výroby Moravských skláren.  Kromě této události si však v Květné připomenou i 215 let od zahájení sklářského provozu. Samotná továrna se začala stavit už rok o rok dříve tedy roku 1794.
„Lokalita k založení sklárny nebyla vybrána náhodou. Strání se nacházelo uprostřed bukových lesů, vhodných k vytápění a nedaleko Uh. Ostrohu kde se těžil kvalitní sklářský písek. Další výhodou Strání byla strategická poloha na cestě do Uher,“ řekl Mikláš k historii závodu. Sklárny měly kladný vliv jak na zaměstnanost v obci, tak i na pracovní migraci. Vždyť u pecí pracovalo nejen mnoho místních, ale usazovali se tu i další zruční řemeslníci ze všech koutů rakouského mocnářství.
Zatímco ve svých počátcích se dělalo ve sklárnách téměř vše, nyní se továrna soustředí výhradně na nápojové sklo. Především pak na ručně zdobenou práci.
Moravské sklárny se mohou také pochlubit, že krize je na lopatky nepoložila.
„Samozřejmě i nás se krize dotkla, ale ne tak výrazně jako ostatních. Máme totiž rozdílné trhy,“ vysvětlil Mikláš. Zatímco tedy krize kosila západní Evropu, kamiony z Květné dál vyvážely do Ruské federace.
„I když krize přišla postupně i tam, stihli už jsme si předjednat odbyt tak kde zase ustoupila. V současné době máme dostatek zajištěných zakázek,“ vysvětlil vedoucí sklářské výroby. Drtivá většina, celých devadesát devět procent sklářské výroby je určená pro zahraniční trh. Zbylé jedno procento zůstane v českých domácnostech.
„Z exportu pak víc než polovina míří do Ruska a zbytek do Evropy. Jen něco málo kolem pěti procent produkce vyvážíme do Japonska či USA,“ prozradil Mikláš.

autor: LUKÁŠ FABIÁN
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace