Zaplatí si důchodci pouličku?
Foto: iDobryDen.cz
Dotovat dopravu seniorů už si nemůžeme dovolit, říká ředitel ČSAD
Důchodci se už v pouličce možná zadarmo nesvezou! Jejich osud mají aktuálně v rukou zastupitelé trojlístku měst. Jestli nepřistoupí na dvojnásobně vyšší dotaci pro dopravce, lidé nad 70 let sáhnou do peněženky. ČSAD se však brání, městská hromadná doprava (MHD) je dlouhodobě v červených číslech, jiné řešení neexistuje.
Situace už je skutečně neudržitelná, městská hromadná doprava ročně vykazuje milionovou ztrátu! A bezplatnou přepravu důchodců nad sedmdesát let navíc z poloviny hradíme z vlastních zdrojů, druhá polovina jde z rozpočtu měst, říká Radislav Kusák, generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště.
Jelikož autobusovému dopravci chybějí peníze, vyvolal jednání s představiteli měst Uh. Hradiště, St. Město a Kunovice, která na dopravu důchodců společně z rozpočtů uvolňují 600 tisíc korun ročně (každé město poměrnou část podle počtu obyvatel - pozn. autora). Konšelé mají na výběr jednu ze tří variant - zrušení bezplatného cestování, poloviční, anebo úplné jízdné pro spoluobčany starší 70 let, což by představovalo navýšení společné dotace na 1,2 milionu! Přikloníme se k variantě zachování bezplatného cestování seniorů, navýšení dotace se nebráníme, ale na základě rozumné analýzy ČSAD, říká Jiří Vařecha, starosta Kunovic.
Možnost polovičního jízdného radní smetli ze stolu. Kdybychom zbytek platili z vlastního rozpočtu, dostaneme se na stejná čísla o jaké se má dotace navýšit, vysvětlil Vařecha.
Dohoda s ČSAD je samozřejmě podmíněna podpisem všech starostů, jinak zkrachuje. Černý scénář však asi nehrozí. Obdobně jako v Kunovicích se totiž k důchodcům podle prvních zpráv zachovají i v Uh. Hradišti a Starém Městě. Služba by měla být důchodcům zachována. Vyčkáme ale jak rozhodnou zbývající města, musíme táhnout za jeden provaz, podotkl Josef Bazala, starosta Starého Města, který za nemožný nepovažuje ani návrh, aby důchodci platili poloviční jízdné. Čtyři koruny není taková suma a navíc starší sedmdesáti let už většinou volí individuální dopravu s doprovodem, objasnil Bazala.
Ze statistik vyplývá, že důchodci nad 70 let ročně absolvují 150 tisíc jízd MHD, což v přepočtu dělá právě ČSAD požadovaných 1,2 milionů korun. Dotovat dopravu seniorů už si prostě nemůžeme dovolit, proto jsme městům předložili několik variant řešení. Vše zatím vypadá, že k žádným změnám nedojde, říká generální ředitel ČSAD. Konečný ortel však musí vyřknout zastupitelstva. Sedmdesátník, vlastnící čipovou kartu, jejíž pořízení stojí 170 korun, tak prozatím může stále jezdit zadarmo.