Zásoby výrobních komponentů se tenčí, lidé dávají výpovědi
Foto: FACEBOOK Aircraft Industries / Generální ředitelce AI Iloně Plškové aktuálněl není moc do smíchu.
Téměř tisícovka zaměstnanců společnosti Aircraft Industries v Kunovicích, která má ruského vlastníka, zažívá dny nejistoty. Výrobce letadel už navíc pociťuje první dopady invaze Ruska na Ukrajinu. Údajně dochází výrobní komponenty a v areálu zůstávají naložené kamiony do montážního závodu v Jekatěrinburgu.
„Kamiony tady opravdu stojí a nikdo neví, co s nimi. Materiál rovněž dochází, všechno totiž vozíme z Ruska, což je vzhledem k válce problém. Některé komponenty máme maximálně na čtrnáct dní, tři týdny. Firma ale usiluje o kooperační zakázky,“ popsal situaci v závodě jeden ze zaměstnanců, který si přál zůstat v anonymitě s tím, že výplata zatím chodí včas. „S lidmi, kteří mají smlouvu na dobu určitou, se však už dál nepočítá. Skončí bez ohledu na kvalitu. Schází jakékoliv informace a objevují se první pracovníci, kteří si našli jinou práci a dali výpověď,“ doplnil.
Situace je vážná i podle odborů. „Mluvil jsem s ředitelkou, chtěl jsem nové informace, ale žádné nemá. Musíme doufat, že válka brzy skončí a vláda nás nenechá ve štychu. Každopádně prioritou odborů je zachování letecké výroby,“ prohlásil Josef Mikula, šéf odborářů Aircraft Industries, podle kterého zatím lidé práci mají. „Ještě se mají dělat kooperace, jsou rozjednané dodávky letounů pro Filipíny. V závodě se navíc střídají další potenciální klienti, byla tady návštěva z Turecka a Rumunska,“ prozradil Mikula. Zakázky domluvené do 26. února se podle něj do konce března vyexpedují. Aktuálně se snad řeší kamionová doprava přes Polsko a Bělorusko. „Určitě už pamatujeme horší doby, byli jsme na 60 procentech platu nebo tři měsíce úplně bez peněz,“ shodují se zaměstnanci. „Situace je vážná, ale už jsme zvládli daleko těžší časy. Když podnik koupili Američani, kteří ukradli L 610, a po nich otrokovický Moravan, to byla katastrofa! Firmu jen vytunelovali. Kdyby nebylo Rusů, podnik už dávno neexistuje,“ je přesvědčený Mikula, který je s leteckým výrobcem civilních letadel spjatý více než 50 let.
„I přesto, že naším vlastníkem je Andrei Kozitsyn, občan Ruské federace, který nefiguruje na žádném sankčním seznamu, sankce ČR a EU se na naši společnost vztahují, takže zažíváme složitou dobu. Je však naší povinností udělat všechno pro pokračování výroby, intenzivně hledáme konstruktivní řešení při respektování aktuálních omezení,“ prohlásila v týdnu Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.
Z Kunovic do celého světa odletělo už přes 1 200 letounů L 410, loni společnost prodala jedenáct strojů, letošní plány hovořily o 13 letadlech. Předloni utržila téměř 2,3 miliardy korun a vydělala přes čtvrt miliardy. Loňská čísla ještě nezveřejnila.