Závory k vzteku brzy vymění

Závory k vzteku brzy vymění
Foto: fab  /  Hazard patří k životu - Závory v Újezdci mnoho respektu nemají. Je to tím, že bývají spuštěné dlouho?
Bojkovice Zprávy 16 / 02 / 2010

Stažené závory na Luhačovické ulici vytváří ze Štefánikovy objízdnou trasu. Lidem se to nelíbí

Když mají řidiči čekat přes sklopenými závorami, štěstím zrovna nezáří. Pár minut se dá však vydržet lehce. Jenže když už čekáte víc než deset minut, znervozní každý. Na Uherskobrodsku stále existují přejezdy, které neznalé dokáží pěkně vytočit. Ti znalí pak používají k vyřešení problému metody, které nejsou zrovna ideální.
Takový přejezd je například v Újezdci u Luhačovic. Těsně za železničním mostem přes Olšavu vede silnice přes koleje k zemědělskému družstvu. Silnice není nijak extra frekventovaná, ale pár rybářů a majitelů pozemků už tu nejednou „zůstalo viset“.
„Stalo se nám to vloni. Stáli jsme tam snad půl hodiny. Pořád nic nejelo a závory dole. Nakonec to řidiči před námi nevydrželi a když na přejezdu někdo hlídal, auta projela kolem stažených závor,“ popsal událost, které se stal svědkem, Broďan Pavel.
„Podle záznamů z diagnostiky se na tomto přejezdu nevyskytuje zvýšená poruchovost. Delší doba uzavření může být způsobena křižováním vlaků, když současně vjíždí vlak od Uherského Brodu a Luhačovic. Po vystoupení a nastoupení cestujících odjíždí vlak do Uherského Brodu a Bojkovic,“ popisuje Ladislav Kašpar, ředitel zlínské Správy dopravní cesty, v čem může být příčina dlouhého čekání.
„Tento podnět však předáme Českým drahám, k posouzení dopravní technologie křižování vlaků v této železniční stanici,“ ubezpečil Kašpar.
Nepříjemnou zkušenost s přejezdy mají šoféři v Bojkovicích. Řidiče, který na nechráněném železničním přejezdu v Bojkovicích vjel přímo pod vlak, musí tento zážitek budit ze spánku ještě teď. Může být rád, že vůbec přežil. Mnoho srážek s vlakem tak šťastně nekončí.  „Krátce před devátou hodinou ráno přijížděl k železničnímu přejezdu mezi ulicemi Štefánikova a Nádražní čtyřicetiletý řidič v Subaru Forester. V tu dobu jel od Pitína vlak. Na přejezdu svítila červená výstražná světla. Řidič vážně zariskoval, porušil zákaz a vjel na přejezd. Strojvedoucí stačil použít brzdu, ale srážce nedokázal předejít. Vlak narazil do auta a odhodil jej bokem,“ připomněl policejní mluvčí Aleš Mergental čerstvý případ. Právě tato nehoda ilustruje, co se v Bojkovicích často stává. Další přejezd v Bojkovicích, ten v Luhačovické ulici, je totiž zase zabezpečený. A někdy až moc. Zkušenosti mnoha řidičů jsou takové, že závory tu také mnohdy vydrží déle.
„Tady je to známé. Když tu před vámi padnou závory, většinou se řidiči otáčí a jedou jinudy. Třeba po Štefánikově ulici. Tam je přejezd bez závor, takže když vlak přejede, lidi jedou,“ popsal situaci místní řidič Zdeněk Král. Štefánikova ulice je přitom zástavba rodinných domků, kde na větší průjezd aut nejsou vůbec zvědaví.
„Rozhodně mi to vadí. Když jede vlak, pravidelně ulicí projíždí víc aut. A někdy se sem cpou i větší auta, i když tudy nesmí,“ má jasno jedna z obyvatelek paní Zdenka. Jak tedy funguje starý zabezpečovací systém, že řidiče provokuje k objízdným manévrům?
„Tento přejezd je v současné době zabezpečen mechanickými závorami, které ovládá obsluhující zaměstnanec drah. Také v této železniční stanici dochází ke křižování vlaků a i k dalším činnostem spojeným s železničním provozem, a v této souvislosti tedy i k uzavření závor na delší dobu než například na přejezdech na širé trati mimo železniční stanice,“ vysvětlil ředitel Kašpar, proč i tady jsou přestávky delší než obvykle. V Bojkovicích se však, co se železniční dopravy týká, blýská na lepší časy. V současné době se opravuje místní nádraží a kromě této rekonstrukce plánuje Správa  železniční dopravní cesty nově zabezpečit bojkovické přejezdy.
„Přejezd na Luhačovické vybavíme v tomto roce moderním zabezpečovacím zařízením včetně závor. Také přejezd před Bojkovicemi na Uh. Brod vybavíme letos novým zařízením,“ představil letošní investice Kašpar.
„Jako dopravce takové snahy o lepší zabezpečení rozhodně vítáme,“ potvrdila Kateřina Šubová, regionální mluvčí Českých drah pro Moravu. Ta také popsala, jak pokračují práce na bojkovickém nádraží.
„Probíhající komplexní přestavba, kdy dojde mimo jiné i ke zmenšení a snížení budovy, bude hotová na konci června tohoto roku. Prodej jízdenek je zachován po celou dobu rekonstrukce. Bohužel vzhledem k rozsáhlým opravám nešlo zajistit náhradní toalety,“ připustila mluvčí problém, kterým se mnohým cestujícím nelíbil.

TOPlist