Zdražování zvedlo počty klientů o polovinu, centrum potřebuje pomoc

Zdražování zvedlo počty klientů o polovinu, centrum potřebuje pomoc
Foto: Charita Uherský Brod  /  Potravinová sbírka v supermarketech vynesla 355 kilogramů potravin a hygienického zboží.
Uherský Brod Zprávy 25 / 11 / 2022

Centrum potravinové a materiální pomoci (CPMP) uherskobrodské Charity se dočkalo vytoužené „infuze“. Sbírka ve dvou supermarketech nafoukla jeho sklad o 355 kilogramů potravin a hygienického zboží. Ani to však úplně problém centra neřeší. Lidí, kteří potřebují jeho pomoc, totiž neustále přibývá.

„Sbírka nám výrazně pomohla, darované množství vyjde na jeden až dva měsíce, podle počtu žadatelů. Za rohem jsou navíc Vánoce, před kterými zájem už tradičně roste. Všem dárcům proto patří obrovské poděkování,“ smekl Oleg Kapinus, mluvčí Charity Uherský Brod a pracovník CPMP, podle kterého do centra denně přichází až pět lidí. Každý si většinou odnáší dvě objemné tašky, jednu s potravinami, druhou s hygienickým a drogistickým zbožím. Nejčastěji v nich mají konzervy, paštiky, olej, těstoviny, čočku, hrách, mléko, Sunar, dětské přesnídávky, sirupy, toaletní papír, šampony, mýdla, prací prášky a pleny.

Počet klientů centra podle Charity výrazně narostl po drastickém zdražení potravin a energií. Lidé se totiž stále častěji potýkají s nedostatkem financí. I když vyhledávají zboží ve slevě, často jim peníze na nákupy nestačí. A tak zamíří do Centra potravinové a materiální pomoci, které sídlí v městské nemocnici s poliklinikou. „Po nárůstu cen energií, potravin a dalších služeb máme klientů o polovinu více než v minulých letech,“ potvrdil Kapinus. U dveří nejčastěji klepou matky samoživitelky s několika dětmi, senioři a rodiny, které se dostaly do úzkých kvůli zdražování. „Ze skladu si odnesou, co potřebují. Ale pomoc není určená pro každého. Životní situaci žadatele nejdříve posuzuje úřad práce, sociální odbor nebo jiný úřad, starající se o lidi žádající o sociální podporu. Když uzná, že jeho výdělek nebo finanční podpora státu na obživu jeho rodiny nestačí, může přijít k nám,“ připomněl striktní pravidla Kamil Hodulík, vedoucí CPMP.

Dveře centra jsou klientům otevřena opakovaně, ale pouze jednou za dva měsíce a vždy s potvrzením z úřadu, který zná jejich skutečnou sociální situaci, což zamezuje zneužívání nabízené pomoci. „Potraviny nám poskytuje nejen Potravinová banka Zlín, ale i některé obchodní řetězce a dárci z široké veřejnosti. Lidé mohou pomoci i zasláním finanční hotovosti na účet Charity, jen v poznámce pro příjemce uvedou, že jde o příspěvek pro potravinové centrum,“ uvedl Kapinus.

Aktuálně v regálech skladů chybí hlavně konzervy, těstoviny, paštiky, olej, z drogistického zboží prací prášky, pleny, šampony a zubní pasty… „Žádného druhu zboží však nemáme nadbytek,“ poznamenal mluvčí Charity Uherský Brod.

Tagy článku

TOPlist