Získá Brod terminál? Na tahu jsou Švýcaři

Získá Brod terminál? Na tahu jsou Švýcaři
Foto: ilustr.
Uherský Brod Zprávy 20 / 04 / 2012

I kdyby Unie utáhla kohoutky a do země přestaly proudit její dotace, brodské plány na vznik dopravního terminálu to neohrozí. Sázka radnice na Švýcarské fondy se v nejistých časech další unijní podpory jeví jako prozíravý tah. Švýcarsko, jež stojí mimo EU, totiž může projekty podporovat dál, bez ohledu na vývoj v ostatních částech kontinentu. V případě Uherského Brodu jde o desítky milionů korun, které mají zajistit opravu vlakového nádraží a vznik dopravního terminálu. Rozhodnutí má padnout už za několik dnů, v průběhu května.
„Na sklonku minulého roku se situace trochu zasukovala,“ vysvětluje Patrik Kunčar, starosta Uh. Brodu. „Od společného projektu tehdy odstoupily České dráhy, náš partner a vlastník nádražní budovy. Podařilo se nám však s nimi vyjednat novou formu spoluúčasti. Nádražní budova se z projektu vyjmula s tím, že dráhy si ji opraví samy. To znamená, že město si nádraží po dobu oprav bezplatně vypůjčí a následně vezme do pronájmu.“
Nová stanice splní podle starosty Kunčara všechny potřebné nároky na moderní nádraží. „Na základě dlouhotrvajících jednání se podařilo vyjednat takové podmínky, aby byla budova vzhledná uvnitř i zvenčí. A co je obzvlášť důležité, stavba bude bezbariérová. Ostatně - právě to byl i požadavek švýcarské strany.“
Úprava odbavovací budovy se má dotknout vnitřních stavebních úprav pro terminál a prostory, které by se mohly pronajímat. „Součástí navrhované rekonstrukce je přízemní podlaží, oprava fasády, střechy, krovu a technická vybavenost objektu,“ řekla už dřív Elen Sladká, mluvčí Brodu.
V těchto dnech jsou na tahu Švýcaři. Žádosti posuzují tak, aby se definitivně rozhodlo už v květnu.
A proč v Brodě vsadili zrovna na Švýcarské fondy? „Uvažujeme také o dotaci z Norských fondů, které jsou pro veřejnost více známé a jejichž sídlo leží rovněž mimo eurozónu. Pomoci by nám mohly při rekonstrukci Panského domu. Pokud jde o ty Švýcarské, dlouho jsme na vznik terminálu hledali dotační titul. Bez peněz zvenčí bychom se do něčeho podobného pustit nemohli,“ upřesňuje starosta Kunčar.
Švýcarské fondy se navíc specializují na stavby dopravní infrastruktury, v jejich hledáčku je všeobecně také dopravní obslužnost a zlepšení komfortu cestování. „Takže volba byla nakonec jasná. Protože nebyl k dispozici žádný dotační titul z unijního Regionálního operačního programu, zkusili jsme oslovit Švýcarské fondy,“ shrnul Patrik Kunčar.
I když město ještě nemá nic jisté, z prozatímního vývoje vyplývá, že volba nebyla špatná. Štěstí zatím Brodu přeje, počáteční „převis projektů“ zmizel. Některá města sama odstoupila od žádosti, jiná Švýcaři vyřadili. Brod tak na podzim 2011 zůstal v úzkém kruhu zájemců. Z dosavadní praxe při rozdělování finančních prostředků je zřejmé, že z této skupiny bývá k úspěchu velmi blízko. „Pokud švýcarská strana vyhodnotí, že je projekt smysluplný a hodnotný, tak mají zbývající účastníci velkou šanci být uspokojeni,“ podotkl Kunčar.
Že je úspěch blízko, o tom svědčí už přidělená dotace 12 tisíc švýcarských franků na přeložení projektu do angličtiny.
V případě švýcarského „ne“ by se pravděpodobně uskutečnila jen rekonstrukce nádražní budovy. Avšak plán na faktické splynutí vlakového nádraží s autobusovým by skončil v troskách. Současně by utrpěl komfort cestujících. Součástí projektu je totiž i úprava výšky peronů. „Nastupovat do vlaků je u nás velkým problémem. Nástupiště je příliš nízko,“ potvrdil starosta.
Neschválení dotace by se negativně odrazilo také na celkové podobě města. Součástí plánů je totiž revitalizace prostoru kolem nádraží a rozšíření parkovacích míst.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace