Zlodějna, s. r. o: Náhradní díly levně a rychle
Foto: iDobryDen.cz
Neutuchající poptávka po náhradních dílech. To je jeden z hlavních důvodů, proč se v zemi denně ztratí v průměru pětadvacet aut. Před často velmi sofistikovanými metodami zlodějů není dokonale uchráněn nikdo. Vůbec nejvíc ohroženou skupinou jsou majitelé starších modelů, avšak na odbyt jdou také nová auta.
Krade se na objednávku, přičemž poptávku určují samotní řidiči. Dnes totiž není problém sehnat informace o tom, které agregáty se u konkrétní značky mění nejčastěji. Servisy si ukládají všechna data elektronicky a stejným způsobem se odsud také dostávají ven. Servisy nejsou banky, do kterých se nabourají jen ti nejzdatnější hackeři, tvrdí automechanik, který se opakovaně setkává s podivnými praktikami a jehož jméno redakce zná.
S čím se na něj neznámí lidé obrací? Přes mobil, ale také přes e-mail dostávám tu a tam nabídky na levný odkup náhradních dílů. A rozhodně nejsem sám. Vyplývá z toho jediné. Pokud bych chtěl, vyměním vám třeba brzdy možná ani ne za polovinu ceny, kterou byste zaplatil ve značkovém servisu. A to se vyplatí zlodějům i mechanikům, kteří se opravami aut buď živí, anebo se jimi jen baví, říká muž, který prý nikdy na nabídku neodpověděl.
Žebříček aut, která jsou magnetem na zloděje, vedou značky Škoda (modely Octavia) a Volkswagen (Passat, Golf). Mezi dražšími vozy se už několik let drží na špici nejvíce kradených značek BMW, Audi a Mercedes-Benz.
Majitelé vozů přitom vedou se zloději nerovný boj. Představa muže, který vám obejde auto, nahlédne dovnitř a pak se ho rozhodne ukrást, je naivní. I když také k těmto krádežím dochází, zlodějna se často velmi dlouho a pečlivě připravuje. A nestojí za ní jeden nebo dva lidé, ale organizovaná skupina. Podle dostupných informací trvá krádež vytipovaného vozu necelé dvě minuty.
Z policejních zdrojů vyplývá, že samozřejmostí je dnes používání rušiček signálu. Pokud jste tedy majitelem vozu s monitorováním za pomoci GSM a GPS/GPRS, po krádeži poznáte jen místo posledního zastavení. Rušička se totiž postará o dokonalé vymazání obrazovky s dalším pohybem auta. Mezi často používané metody krádeže patří i načtení frekvence klíče vašeho vozu nebo zabudovaného alarmu.
Beznadějná situace? Server autohit.cz nedávno citoval Richarda Vámoše, jednoho ze slovenských odborníků, který se zabývá vývojem zabezpečovacích systémů. Z vlastní zkušenosti doporučuji výlučně systémy, které nevysílají a nepřijímají žádný signál či frekvenci. My sami vyvíjíme takový typ zabezpečení, které se za více než šestnáct let nepodařilo nikomu překonat, radí Richard Vámoš. Je to náš česko-slovenský patent a výrobek, na který jsme hrdí. Je na každém jednotlivci, co si zvolí, chtěl jsem jen podotknout, že zabezpečení není v této době doplněk, nýbrž potřeba. Zabezpečení jen jedné části ve vozidle už nestačí. Je třeba chránit vlastní majetek.