Změna majitele zastaví výpovědi, odbory čeká jednání o kolektivní smlouvě
Foto: archiv / Šéf odborů Josef Mikula změnu majitele označil za dobrou zprávu.
Zaměstnanci letecké společnosti Aircraft Industries (AI) se už necítí jako na trní, dny nejistoty skončily. Otěží nad největším českým výrobcem civilních letadel se ujímá OMNIPOL, který přebírá štafetu po Andreji Anatoljevičovi Kozicynovi, ruském miliardáři. „Konečně dobrá zpráva,“ komentoval obchod pro DOBRÝ DEN Josef Mikula, šéf odborářů AI.
„Ruský majitel byl dobrý majitel. Investoval do firmy, která se za jeho vlády hodně zmodernizovala. Z jeho konce se příliš neradujeme, ale asi se nedalo nic dělat. Věříme ale, že nový majitel má zkušenosti v letectví a přinese do Letu nový vítr,“ reagoval jeden ze zaměstnanců, který si přál zůstat v anonymitě.
Změna majitele podle Mikuly zastaví vlnu dobrovolných odchodů. „Výpověď podaly asi dvě desítky zaměstnanců, což sice není masivní úprk, ale oproti běžnému období nejde o nezanedbatelný počet. Ale věřím, že už se opět blýská na lepší časy,“ pokračoval Mikula s tím, že firma dělala maximum, aby při omezení výroby kvůli sankcím vůči Rusku měli lidé práci. „Jezdili do jiných firem, hlavně Aera Vodochody, ale také třeba na ruzyňské letiště nebo do společnosti Ray Service ve Starém Městě,“ připomněl odborář.
Počet výpovědí podle něj narostl nejen kvůli stagnující výrobě, ale své sehrála i neexistence nové kolektivní smlouvy. „Ve většině firem se ladí od konce roku, jenže u nás jsme jednání posunuli až na konec března, z Ruska je to přece jen daleko a nikdo nevěděl, jaký bude hospodářský výsledek ani plán. Když pak vypukla válka na Ukrajině, nebylo s kým jednat. Mohli jsme stávkovat, ale to by nic nevyřešilo,“ potvrdil Mikula, který odhaduje, že kolektivní smlouva spatří světlo světa do konce května. „Dáváme novému majiteli měsíc na rozkoukání, aklimatizaci, musí zvolit nové představenstvo, dozorčí radu, jednatele. Až pak zasedneme ke kulatému stolu,“ vysvětlil s tím, že na další průtahy už není čas.
Ceny energií letí nahoru, společně s nimi logicky všechno ostatní. Ale zaměstnanci AI oproti loňsku zatím nedostávají ani korunu navíc. „Společnost loni všem přidala jen 3,5 procenta a mimořádnou odměnu ve výši 50 procent jejich průměrné mzdy. Od 1. ledna ale nic a lidé odcházejí do neletecké výroby, kde mají řádově až o pět tisíc korun víc. A to je špatně. Vždyť letecká výroba je v celém světě TOP,“ zdůraznil Mikula.
Odboráři už koncem roku přišli s návrhem, který počítá s navýšením platů o 3,5 procenta a inflaci roku 2021, což dělá asi 7,3 procenta. „Všechno jsme přepočetli koeficientem na peníze a plošně jsme všem navrhovali přidat dva tisíce korun. Jestli to ale teď postačí, nevím, uvidíme,“ zamýšlí se Mikula.