Zrušte přejezd, postavte cestu! Ano, ale kdo to zaplatí?

Zrušte přejezd, postavte cestu! Ano, ale kdo to zaplatí?
Foto: Policie ČR  /  Poslední tragédie na přejezdu u novoveských lázní se stala 18. července, mladý řidič zemřel na místě...
Ostrožská Nová Ves Zprávy 27 / 08 / 2014

„V pátek 18. července dopoledne došlo k tragédii na železničním přejezdu u Ostrožské Nové Vsi. Šestadvacetiletý řidič octavie, který jel ve směru na Kunovice, odbočil podle svědků k přejezdu, a přestože světelná i zvuková signalizace hlásila blížící se vlak, ve své jízdě pokračoval,“ popisuje měsíc starou tragédii Milena Šabatová, inspektorka hradišťské policie. Muž zřejmě signalizaci přehlédl a ve chvíli, kdy koleje přejížděl, se srazil s nákladním vlakem. Zemřel na místě. Železnice byla po havárii na několik hodin mimo provoz. „Hlavní příčina nehody je předmětem dalšího vyšetřování,“ podotkla Šabatová.
Kolik podobných zpráv ze stejného místa si ještě přečteme do doby, než dojde k nápravě? Mladý muž, který zemřel den před svojí svatbou, je už třetí obětí. V roce 2007 tady zahynul manželský pár, který patřil k zahraničním klientům sirnatých lázní. Právě k nim vede jediná cesta, která začíná za přejezdem.
„V roce 2009 pak najel řidič s autem mimo kolejiště a nepodařilo se mu s autem vyjet. Stačil vystoupit, do auta poté narazil vlak,“ doplnila policejní inspektorka.
Pamětníci však poukazují na desítky kolizních situací, které prý přejezd přitahuje bez ohledu na roční období. „Smrtelné nehody se staly dvě, ale menších havárií několik,“ podotkl novoveský starosta Stanislav Tureček.
Že je přejezd navzdory fungující signalizaci rizikový a nevyhovuje platným normám, to potvrzuje i mluvčí Silničních a železničních dopravních cest Marek Illiaš. „Přejezd už plně neodpovídá bezpečnostním předpisům,“ říká. A starosta Tureček ho doplňuje s tím, že zabezpečení přejezdu by si vyžádalo stejné náklady jako vybudování nové silnice k lázním. Tedy zhruba dvacet milionů korun. „Železnice by se zrušením přejezdu zbavila dalšího problematického bodu, čímž by se zrychlila doprava a zvýšila bezpečnost. Jenomže dnes jsme v patové situaci. Řešení v podobě nové příjezdové cesty máme, ale jak ho provést, to nevíme. Obec totiž na stavbu za dvacet milionů nemá.“
Zdá se, že nová spojnice, která by vedla od závorami chráněného železničního přejezdu v Ostrožské Nové Vsi, je jediným schůdným řešením. „Neboť aby současný přejezd u lázní znovu vyhovoval předpisům, to by silnice první třídy musela být vzdálena nejméně třicet metrů. A oddálit silnici I/55, která podél lázní kopíruje železnici, to je v našem případě nemyslitelné technicky i finančně. Podobný odklon se nyní sice dokončuje u Nesovic, tady ale stavba stojí desítky milionů korun a má podporu kraje,“ upozornil starosta Tureček.
Na otázku, kdy ke zrušení přejezdu dojde, tak zatím nedokáže nikdo odpovědět. „Na každý pád vznikl na návrh Silničních a železničních dopravních cest projekt, který policie obdržela k vyjádření už loni v září.
A v něm se počítá se zrušením přejezdu. Policie se k projektu postavila kladně, takže nyní jsou tahu ostatní,“ shrnula inspektorka Milena Šabatová.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace