Zuzana se pyšní motory, muzeum je získalo od kolegů z Košic
Foto: Martin Hrabec / Muzejníci letounu Tu-154 M po šesti letech od „přistání“ namontovali motory, včetně reversů.
Bývalý vládní letoun Tu-154 M, přezdívaný Naganský expres, který je největším hitem Leteckého muzea v Kunovicích, se dočkal zásadního vylepšení. Muzejníci totiž unikátnímu stroji po šesti letech od „přistání“ namontovali motory, včetně reversů. Symbolicky se tak stalo v sobotu 17. září, na Den letectva.
„Když jsme startovali crowdfundingovou kampaň Velký přelet na záchranu letadla, slíbili jsme dárcům, že na něj vrátíme aspoň jeden ze dvou obracečů tahu, o které přišlo i s motory ještě dříve, než jsme jej získali. Slib jsme - sice se zpožděním, ale s plnou parádou - dodrželi,“ těší Martina Hrabce, ředitel kunovického muzea.
Na letadlo se totiž nevrátil jen jeden takzvaný revers, ale hned oba, a navíc s kompletními postranními motory, které muzejníkům poskytlo Muzeum letectva Košice. Zavěšení motorů bylo podmíněno přízní počasí. „Jen samotný motor váží téměř tři tuny, tedy asi jako velké osobní auto. A k tomu je třeba připočíst hmotnost jeřábu. Kdyby přišly silné deště, hrozilo by, že se jeřáb zaboří do trávy v muzeu. Ale naštěstí nám počasí vyšlo vstříc,“ usmíval se v sobotu po instalaci Hrabec.
Změna na letadle je viditelná i pro běžné návštěvníky, kteří se o letectví jinak příliš nezajímají. „Na zádi letadla byly jen prázdné kryty motorů, bylo zřejmé, že tam něco chybí. A to byly právě zadní části motorů s reversy. Po jejich zavěšení vypadá Zuzana, jak jí u vládní letky říkali, znovu skoro tak dobře jako v dobách největší slávy,“ uvedl Otomar Šimák, průvodce kunovického muzea, jehož expozice dokumentuje leteckou historii a leteckou výrobu, která dodnes hraje ve městě významnou roli.
Mezi návštěvníky a vystavenými exponáty nejsou žádné bariéry, stačí se jen podívat do nitra letounů, poslouchat radiokomunikaci posádek s letištní věží a nasávat leteckou atmosféru.