Zvěř skáče pod kola. Za tmy i bílého dne

Zvěř skáče pod kola. Za tmy i bílého dne
Foto: ilustr. web
Slovácko Zprávy 23 / 11 / 2016

„Co bude dnes k večeři? Srnčí na smetaně. A kde maso koupíme? Nikde, mám ho v kufru.“
I když tato debata může mít dohru také u soudu, odvezení sražené zvěře je trestným činem s roční sazbou, podobné historky jsou slyšet často. A nemusíte přitom nutně bydlet v některé z bělokarpatských vesnic. Zvěř skáče pod kola i v místech, kde byste ji nečekali. A pokud dopadne nehoda dobře a řidič k ní nepřivolá policii ani myslivce, pokušení bývá velké. „Setkáváme se poměrně často s lidmi, kteří nám do kuchyně nabízejí vysokou nebo divočáky,“ říká jeden z hostinských, jehož jméno redakce zná. V nádechu ale dodává: „S námi se ale nedomluví.“ Hostinský je aktivním členem jednoho ze slováckých mysliveckých spolků, takže odkud maso pochází, pozná na první pohled. „Je to citlivé téma. Na každý pád, každý ze spolků má se srážkami aut se zvěří stále více zkušeností,“ zestručnil.
Pokud jde o řeč čísel, loni došlo v celé republice k 4 717 nehodám, což je téměř o polovinu více než v roce 2014. Kromě oficiální statistiky ovšem existují desítky a možná i stovky nehod, ke kterým policii ani myslivce nikdo nepřivolal.

„Mně se to stát nemůže“
Je večer, teplota kolem nuly a lehce padá mlha. Před sebou máte táhlou rovinku a z pravé strany les nebo sad. Zapínáte dálková světla, posílíte je mlhovkami a přidáte plyn. Chcete si vychutnat rychlou jízdu. Avšak co vypadá jako idylka, je ve skutečnosti hra o život. Že se můžete znenadání ocitnout v situaci, nad kterou nebudete mít kontrolu, si nepřipouštíte. „A to je zásadní omyl. Když někdo projíždí úsekem, který lemují lesy, tak musí zvěř předvídat. Obzvlášť, když uvidí stopy od brždění na silnici. To je jasný signál, že právě tudy zvěř migruje. Logicky by tak mělo každého napadnout, že ze všeho nejlepší bude sundat nohu z plynu,“ říká Jaroslav Gruna, myslivec spolku Kladenka Přečkovice. A hospodář přečkovického spolku Pavel Zemčík vypočítává případy, u kterých nedávno asistoval. „Za poměrně krátkou dobu to byl mrtvý daněk, muflon a divoké prase, které vážilo přes metrák. Náš revír je plný úzkých silnic a nebezpečných úseků, kde není ke srážkám daleko. Takže každý měsíc řešíme nějaký případ. Samozřejmě existují i srážky, kdy řidič mrtvé zvíře zcizí. U dražších aut, která jsou pojištěná, pak zpravidla asistuje policie. Na její zavolání pak přijíždí myslivci, kteří se o zvíře postarají.“
Role myslivců je při vypořádávání nehod nepostradatelná. Jejich úkolem je bez ohledu na den i čas odvoz mrtvého zvířete. Jeho maso končí jako potrava pro lovecké psy. Častokrát se také vrací do lesa ve formě potravy pro lišky nebo jezevce.
Srážky se zvěří sice nebývají pro člověka tragické, havárie končívají v drtivé většině zdemolováním kapoty a smrtí zvířete, ale ve statistice je stále více srážek, kterým předcházet nelze. Zvěř navíc skáče pod kola i řidičům, kteří se krotí a jezdí přiměřenou rychlostí.
 
Smetl jsem srnu. Co mám dělat? 
Pokud jedete za dobré viditelnosti po suché silnici rychlostí 60 kilometrů za hodinu, vaše brzdná dráha bude 35 metrů. Jestli máte na tachometru rychlost o dvacet kilometrů vyšší, brzdná dráha se protáhne na 55 metrů. Je tedy zřejmé, že zvíře musíte vidět na poměrně velkou vzdálenost. Což ale není často možné.
Jak by se měl řidič zachovat ve chvíli, kdy je srážka nevyhnutelná? Měl by začít prudce brzdit, udržet rychlost nebo snad přidat plyn? „Pokud už víte, že ke střetu dojde, doporučují experti nesnažit se o žádný manévr a zvolit čelní náraz. Jakýkoliv manévr je totiž velmi riskantním a rizikovým. Při čelním střetu je deformační plocha střetu se zvířetem největší, a tudíž je největší pravděpodobnost uchránění posádky před zraněním,“ vysvětlují zástupci oslovené pojišťovny. „Pokud dojde k úmrtí zvířete, je povinností každého řidiče nehodu nahlásit policii. A to i v případě, že nevznikne žádná škoda na vozidle. V případě, že se tak nestane, hrozí každému řidiči poměrně vysoká pokuta. Dále je potřeba místo nehody vyfotit, a to vyfotit jak zvíře, tak vozidlo. Pro poškození vozidla střetem se zvěří jinak nemáte pro pojišťovnu žádný důkaz. Za jakákoli domácí zvířata platí ze zákona případnou vzniklou škodu na vozidle jejich majitel. Pokud škoda vznikne střetem s lesním zvířetem, nikdo konkrétní za zvíře neodpovídá. Pokud tedy na vozidle vznikne tímto způsobem škoda, bude vám uhrazena jedině, pokud je střet se zvěří součástí pojištění vašeho vozidla. Střet se zvěří je běžnou možností při volbě šíře havarijního pojištění. Výjimečně dnes již bývá také součástí povinného ručení.“
Na zachování klidu před neodvratitelnou nehodou upozorňuje také policie. „Pokud se už zvěř objeví, je důležité vypnout dálková světla, snížit rychlost a být ostražitý. Nedoporučujeme, aby v okamžiku, kdy již nelze střetu zabránit, řidiči náhle měnili směr jízdy či kličkovali. Takové vyhýbání může skončit tragicky,“ říká Milena Šabatová, mluvčí hradišťské policie. „Obzvlášť v místech, kde je umístěna dopravní značka upozorňující na zvěř, je třeba zůstat ostražitý a přizpůsobit tomu jízdu. Jednou z prevencí je také zraková kontrola obou stran silnice. Řidič by se měl soustředit na možnost nečekaného vběhnutí zvěře na silnici.“
Pokud jde nehody, které končí odjezdem auta bez nahlášení srážky, těch je většina. Jedna z kuriózních se stala na konci října na Bojkovicku. „Nedaleko přečkovického potoka ležel v porostu mrtvý daněk. Jeho smrt nebyla dílem pytláka, žádná stopa po kulce na kůži nebyla. Bylo zjevné, že zahynul po střetu s autem, které ujelo. Zvláštností bylo, že zvířeti chyběla hlava. Někdo ji uřezal jako trofej,“ sdělil Pavel Zemčík.

144 srážek, jednou padl i kůň
Letošní výčet oficiálních srážek se zvěří se prozatím zastavil na čísle 144 a téměř všechny se obešly bez zranění řidičů. Poslední nahlášená nehoda se vztahuje k pondělí 7. listopadu. Došlo k ní za bílého dne, v 9 hodin ráno mezi Slavkovem a Stráním-Květnou.
„Řidiči renaultu vběhl náhle z levé strany přímo před vozidlo daněk. Řidič, který jel střízlivý, vyvázl bez ranění, daněk na místě pošel. Celková škoda byla vyčíslena na 82 tisíc korun, o uhynulé zvíře se postaral myslivecký spolek,“ připomněla Milena Šabatová, mluvčí hradišťské policie.
Ke dvojnásobnému zranění došlo v polovině dubna rovněž po rozednění, tentokrát na cestě ze Slavkova k Dolnímu Němčí. Tady se srazila motorka se srncem. „Řidič a spolujezdec skončili po srážce na silnici, zvěř uhynula. Oba motorkáři utrpěli zranění a skončili v nemocnici,“ přiblížila policejní mluvčí Šabatová. Mezi netradiční nehody se řadí také říjnový střet autobusu s koněm.

Více divočáků, více nehod
Ve Zlínském kraji žije nyní šestkrát víc divočáků oproti normě a to se na nehodovosti muselo projevit. Za celý loňský rok jich pod koly aut skonalo dvanáct, letos už šestnáct.
„Zatímco podle optimálních propočtů myslivců by se v místních lesích a honitbách mělo vyskytovat 392 kusů černé zvěře, aby zůstala zachována biologická rovnováha, ve skutečnosti byl reálný počet divokých prasat loni téměř šestkrát vyšší. Vyplývá to z informací, kterými disponuje Odbor životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Zlínského kraje,“ říká Renata Janečková, mluvčí zlínského hejtmanství. To se snaží hledat možnosti, jak srážky eliminovat. „V minulých letech se kvůli předcházení střetů zvěře s vozidly testovalo rozmístění pachových ohradníků. Na této akci spolupracoval Zlínský kraj s mysliveckými spolky, o financování se postarala jedna z významných pojišťoven. I když je toto opatření primárně zaměřeno na zvěř srnčí a vysokou, osvědčilo se do značné míry i na černou zvěř.“


-------------------------------------------------
Dopravní nehody se zvěří

                                2016    2015    2014      

Nehody celkem    144       129      142
Lesní zvěř              140       122      137
Srna, srnec              91         84        93
Jelen, laň                   1            1          2
Daněk                        2          11          7
Zajíc                         15             5         9
Bažant                       1             3         1
Divoké prase          16           12       12
Jiné                          14             6       13
Domácí zvíře            4             7          5
Pes                             2             4          5
Kůň                            1             1          0
Jiné                            1             0          0


Pozn.: Počet nehod v letošním roce je k 7. listopaduZdroj: Policie ČR

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace